loading...
ایرفیلد
آخرین ارسال های انجمن
احمد بازدید : 256 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

لاستیک های هواپیما، تیوبلس یا تیوبدار، مانند یک بالشتک هوا است که کمک می کند تا شوک و زبری برای فرود و پروازهواپیما جذب شود . تایرها وزن هواپیما را بر روی زمین ونیز کشش لازم برای ترمز و توقف هواپیما در فرود را متحمل میشوند. بنابراین، لاستیک هواپیما باید به دقت نگهداری شود تا برای پاسخگویی به نیازهای دقیق وظیفه اصلی تایر یعنی تحمل انواع تنش های استاتیک و دینامیک دقیق در طیف گسترده ای از شرایط عملیاتی شرایط قابل قبولی داشته باشد . 

ساخت تایرهواپیما ( Aircraft Tire Construction )

تایر هواپیما یکی از قویترین و سخت ترین لاستیکهای بادی ساخته شده است.این ساختار باید هواپیما را با سرعت بالا و ایستا و پویا و در ضمن حمل بارهای بسیار سنگین را تحمل کند. به عنوان مثال، لاستیک ارابه فرود اصلی یک هواپیمای حمل و نقل چهار موتوره جت نیاز به مقاومت در برابر سرعت فرود تا 250 مایل بر ساعت و همچنین تحمل بارهای استاتیک و دینامیک بالا به عنوان مثال 22 و 33 تن را داشته باشد .

گام (آج) ( Tread ) 
آج از ترکیب لاستیکی با سختی و دوام ساخته شده، آج مطابق با نیازهای عملیاتی هواپیما الگو شده است. الگوی آجدار محیطی است که به طور گسترده ای استفاده می شود امروز به دلیل کشش خوب آن را فراهم می کند. طرح آج تحت شرایط باند به طور گسترده ای متفاوت است.

آج تقویتی ( Tread Reinforcement)

یک یا چند لایه از پارچه نایلون همراه با بندهای مخصوص تقویتی برای تقویت آج برای عملیات با سرعت بالا است. این عمدتا در مورد لاستیک های با سرعت بالا استفاده می شود.

موج شکن (لایه موجگیر) ( Breakers )

این لایه اضافی تقویتی شامل پارچه نایلون همراه با بندهای مخصوص تقویتی در زیر لاستیک آج برای حفاظت ازلایه پوششی و تقویت منطقه آج قرار می گیرد. آنها به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از ساخت و سازبدنه است.

لایه پوششی / بدنه طنابی ( Casing Plies/Cord Body )

لایه های مورب از لاستیک بند با پوشش پارچه نایلون (در حال اجرا در زاویه مخالف به یکدیگر) باعث قدرت و استحکام یک تایرمیشوند. این قسمت شامل بدنه کامل تایر، بدنه پوششی در اطراف مهره های سیم و و در جهت مخالف دیواره تایر قرار گرفته است .

دانه های تسبیحی ( مهره) ( Beads )

مهره های ساخته شده از سیم فولادی در لاستیک های جاسازی شده و پیچیده شده در پارچه، مهره ها درپوشش بدنه قرار گرفته و سطوح محکمی را روی بدنه چرخ ایجاد میکنند . 

باله ( Flippers )

این لایه از پارچه و لاستیکهای جداکننده لاشه از سیم مهره ها است و باعث بهبود دوام تایر میشود .

چافر ( Chafers )

لایه از پارچه و لاستیک است که بدنه را از آسیب در هنگام نصب و باز نمودن تایر محافظت میکند . این لایه عایق حرارتی لاشه لاستیک دربرابر حرارت ترمزگیری و استحکام دهنده خوبی در برابر حرکت در جریان عملیات های دینامیکی است.

پنجه مهره (Bead Toe )

لبه داخلی مهره نزدیک به خط وسط تایر.

پاشنه مهره ( Bead Heel )

لبه بیرونی مهره است که متناسب با فلنج چرخ است.

آستر داخلی ( Inner liner )

در لاستیک تیوبلس، این لایه داخلی به عنوان یک لاستیک نفوذ نا پذیر ساخته شده است و درتیوب هوا مانع از تراوش هوا از طریق پوشش مهره میشود. برای لاستیک های نوع تیوبدار، از بوش لاستیکی نازکتری استفاده می شود و همچنین برای جلوگیری از سایش داخلی تیوب دربرابر لایه های دیگر کاربرد دارد .

لایه تقویتی آج ( Tread Reinforcing Ply )

این لایه یک بالش لاستیکی مرکب بین آج و پوشش مهره ها است،که سختی و دوام را فراهم می کند. همچنین این قسمت محافظی در برابر برش و کبودی در طول عمر آج می باشد .

جداره ( Sidewall )

این قسمت در درجه اول، دیواره های زوار را پوشش داده و به حفاظت ازاین قسمت در برابر آسیب میپردازد. قدرت کمی توسط دیوارههای به بدنه اعمال میشود. یک ساختار دیواره جانبی ویژه "تایر دندانه دار،" بصورت برآمده در تایر چرخ با منحرف کننده توکار، برای منحرف کردن آب باند به اطراف طراحی شده است ، در نتیجه کاهش دهنده اسپری آب در این منطقه از عقب موتور جت نصب شده است.

نوار نازک ( Apex Strip ) 

نوار لاستیکی نازک اضافی است که در اطراف مهره ساخته شده تا مهار کننده آنان در برابر برخورد باشد . 


Aircraft tires
Tire بخشی از wheel assy است که به ضربه گیری کمک کرده که حرکت هواپیما را روی زمین تسهیل مینماید . 
لاستیک از سه قسمت اصلی به شرح زیر تشکیل شده است :
1- Tread : آج لاستیک بوده و با آن در تماس است .تداوم این قسمت sidewall نامیده میشود .در روی sidewall چرخ دماغ هواپیمای موتور عقب همچون 727 لبه برجسته ای (chine) وجود دارد که بهنگام حرکت بر روی باندهای پوشیده از آب از پاشیدن آب بروی بدنه که نهایتا وارد intake موتورها گشته و باعث خاموش شدن آنها خواهد شد ممانعت بعمل می آورد.
2- Cord body or carcass : لاشه لاستیک بوده و قسمت مقاوم آن را تشکیل میدهد و از تعدادی زوج لایه لاستیک مصنوعی و نایلونی بطور یک در میان )staggered( تشکیل شده .بعضی لاستیکها به منظور جلوگیری از فرورفتن اجسام برنده در آنها کمربند فلزی یا steelbelt بکار میرود . به لایه ها ply گفته میشود و هرچه تعدادشان بیشتر باشند لاستیک محکم تر است .
3- Bead : لبه محکم و تقویت شده reinforeed بوسیله wire لاستیک است که بروی ring قرار میگیرد . در روی sidewall نقطه قرمزی بنام balanc mark وجود دارد که به هنگام نصب لاستیک روی رینگ به کار آمده و باید با tube air valveتنظیم یا align شود .
لاستیکها به دو نوع تقسیم میشوند :
1- Tube tire در درون این لاستیکها tube قرار دارد و به هنگام نصب به منظور بالانس air valve آن در راستای balance mark روی لاستیک قرار داده میشود و پس از کامل شدن جاگذاری به منظور اطلاع از slippage یا creep لاستیک در روی رینگ و لاستیک با رنگ زرد یا قرمز علامت creep mark میزنیم در موقع جاگذاری tube به منظور اطمینان از تا نشدن folding تیوب را یکبار باد زده و خالی نموده و مجددا باد میزنیم.
2- Tubeless tire در این نوع tube وجود نداشته پس سبکتر است air valve بر روی رینگ سوار شده و در بعضی روی لاستیک قرار دارد. به منظور جلوگیری از ترکیدن لاستیک در نتیجه حرارت زیاد بعد از نشستن در روی رینگ مقداریfuse پیش بینی شده که در اثر ازدیاد فشار سرشان بیرون پرسده در نتیجه باد لاستیک به مقدار کم و یکنواخت خالی شده و خلبان امکان کنترل هواپیما را خواهد داشت تخلیه باد از طریق fuse حدود 20 دقیقه طول میکشد .
Tread design
طرح آج بر روی هر لاستیک منوط به مورد استفاده عملیاتی آن است به عنوان مثال آج non-skid در حالتی استفاده میشود کهحداکثر خاصیت ترمزگیری مورد نیاز است و هواپیما های سنگین بطور فراگیری از این نوع لاستیک استفاده میکنند همچنین چنین آجی در هواپیماهایی که در باندهای مرطوب نشست و برخاست میکنند استفاده میشوند .نوع آج صاف بیشتر در هواپیماهایی استفاده میشوندکه چرخشان جمع نشده پس این لاستیک drag کمی تولید میکند .نوع دیگری در چرخهای nose مورد استفاده است که پهنای زیادی نسبت به ارتفاعشان دارند و در مقابل shimmy مقاوم است .
عیوب لاستیک
1- Under inflation : کم بادی سبب میشود تا سایش در کناره های آج ایجاد شود.
2- Over inflation زیادی باد سبب ساییده شدن قسمت مرکزی آج شده و چون لاستیک در این حالت به شکل جسم تو پری عمل میکند موجب صدمه به قسمت wheel flange میتواند بشود.
3- Tread chock = crack هرگاه ترکهایی کم عمق روی آج دیده شود دال بر تمیز نبودن باند یا محوطه پارکینگ بوده و عیب مهمی تلقی نمیگردد .
4- Tread sepration جدا شدن قسمتی از آج دلیل بر faulty manufacture بوده و موجب تعویض لاستیک میگردد.
Hintعموما در لاستیکها لایه دوم از بیرون قرمز رنگ بوده و هرگاه در اثر سایش به این رنگ برسیم دال بر tire rejection است اما اگر جسم برنده ای بصورت عمقی در آج فر. رفته و به لایه برسد جهت آزمایش از go-no- go gage یا dipth gage استفاده میشود .
5- Wheel out of alignment :هرگاه چرخ میزان نباشد لاستیک سایی پیش می آید که باید چاره جویی شود.
6- No meat left این حالتی است که آج بصورت یکنواخت ساییده شده و میتوان آنرا برای recap یا روکش به کارخانه مجاز فرستاد و تعداد دفعات روکش طبق مقررات با هر تعداد که سازنده صلاح بداند صورت میپذیرد.
7- Wheather check :ترکهایی که بصورت چهار خونه در روی tread ایجاد میشود بوده و موجب rejection است و دلیل آن تغیرات جوی است .
8- Flat spotساییدگی موضعی را گویند . اگر چرخ هواپیما بالانس نباشند همیشه یک طرف پایین قرار داشته و به هنگام touch down اگر غفلتا پای خلبان روی brake قرار داشته باشد میتواند موجب این عیب شود.
Tires identification
فاکتور شناسایی لاستیک
1- Tread diameter
2- Ring diameter
3- Sectional width
4- No. Of plies
مثال : لاستیک 12*6*14*36 بیانگر لاستیکی با مشخصات زیر است:
قطر خارجی لاستیک برابر با "36 قطر رینگ "14 پهنای لاستیک "6 و تعداد لایه ها 12 است
Hint :تعداد لایه ها زوج است و به هنگام باد کردن باید در cage یا قفسه باشند در ضمن از نیتروژن برای باد زدن استفاده میشود زیرا فاقد رطوبت است برای جلوگیری از پوسیدگی داخلی لاستیک
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 99
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 31
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 1,318
  • بازدید کلی : 50,688